6 aprilie 2015

Antalya-informatii generale si obiective turistice

Prima dată când am păşit în Turcia a fost în 1996 când aveam 6 ani. De atunci am continuat să merg an de an şi să descopăr noi locuri. Kuşadası a fost oraşul meu de suflet fiind primul pe care l-am vizitat, apoi a urmat Çanakkale, Bursa, Izmir, Aydin, Söke, Davutlar, Deniz Tour, Didim, Istanbul, Silivri, Trabzon, Samsun, Giresun, Espiye şi în cele din urmă Antalya.
Dintre toate aceste oraşe pe care le-am enumerat, trei şi-au pus amprenta în mod deosebit asupra mea: Kuşadası, unde îmi petreceam vacanţele cu familia, Istanbul, unde am făcut un voluntariat la un centru de turism pentru tineri cu dizabilităţi timp de trei luni şi Antalya, unde lucrez.
Antalya are farmecul ei aparte, o civilizaţie şi cultură diferite de a noastră, are bogăţii şi frumuseţi naturale.


Majoritatea turiştilor care vizitează această destinaţie pun pe primul loc hotelul în care vor sta, calitatea mâncării şi a serviciilor, dar eu consider că Antalya este mai mult decât o destinaţie care are hoteluri de calitate, este o destinaţie exotică, se remarcă prin peisaje deosebite, unde marea se îmbină spectaculos cu muntele dar şi printr-un bogat patrimoniu arhitectural, istoric şi cultural ce nu ar trebui ratate.
Consider că Antalya are de oferit multe ca destinaţie turistică şi poate satisface toate gusturile turiştilor, indiferent cât de pretenţioşi ar fi ei. Aici se pot practica multe tipuri şi forme de turism, începând cu turismul litoral, continuând cu turismul montan, turismul de iaht, turismul cultural şi turismul sportiv unde pasionaţii de sporturi pot alege să practice multe activităţi, la alegere dintre golf, rafting, scuba diving, turism de peşteră, de altitudine, de drumeţii.
Antalya, oraş situat pe coasta mediteraneană aflat în sud-vestul Turciei, este capitala turismului internaţional turcesc.
Antalya este bine conectată cu alte zone ale Turciei prin curse regulate din Istanbul şi Ankara. Există, de asemenea, zboruri directe, precum şi zboruri charter din marile oraşe ale Europei, Israel şi Rusia.
Eu deobicei am zburat cu companiile turcesti low cost (nu sunt sigura daca pot da nume aici) si am fost extrem de multumita. Singurul inconvenient este faptul ca toate au escala in Istanbul. Daca aterizati pe Sabiha Gokcen puteti avea o escala scurta deoarece aeroportul este mic si aveti timp sa prindeti celalalt avion. Daca aterizati pe Ataturk va sugerez o escala mai mare deoarece aeroportul este imens si trebuie sa ajungeti dintr-o parte in cealalta a aeroportului ( de la zborurile domestice la cele internationale sau invers).
Aeroportul Antalya este la 10 km est de centrul oraşului şi are două terminale internaţionale, care sunt situate aproape unul de altul şi există un serviciu de transfer gratuit care funcționează 24 de ore pe zi între cele două terminale de operare.
Serviciile de transport cu autocarul sunt la un preț rezonabil
Clima
Provincia Antalya are o climă mediteraneană, cu veri foarte calde și ierni moderat calde și ploioase.
Fiecare vara in Antalya difera foarte mult. De exemplu acum patru veri a fost mult mai cald ca acum doua veri...explicatia pe care am primit-o a fost ca atunci cand iarna ploua mult in Antalya vara o sa fie mai suportabila...umezeala este groaznica..si mie cel mai cald mi se pare in luna iulie si inceputul lunii august.
Aprilie e ok, dar nu chiar de plaja, mai e cald, iunie e super, iulie extrem de cald,august..hmm, mai merge si din septembrie din nou caldura este suportabila.
Eu am facut baie in mare pana la sfarsit de octombrie...apa era desigur mai rece, dar se poate intra...
Lunile de iarna in Antalya sunt superbe in comparatie cu iarna din Romania. Nu a nins niciodata si se întâmpla foarte rar ca temperatura să scadă sub zero°C. Pe parcursul noptii este mai rece iarna, dar la amiaza se poate sta in tricou. Cel mai “urat” este atunci cand ploua si bate vantul iarna..atunci chiar se simte mai frig.
Vegetatia

Din cauza climei variate, vegetația din Turcia este foarte bogată şi diversă. În Antalya cele mai multe specii care cresc sunt palmieri, măslini, hibiscus, mirt, dafin și arțar, bananieri, smochini și castani. Plajele sunt umbrite de sute de portocali și palmieri. Agricultura este bine dezvoltată, se cresc cartofi, plante leguminoase, sfecla de zahăr, floarea-soarelui, struguri şi citrice. Există, de asemenea, o creştere a suprafețelor cultivate cu fistic, alune și smochine, care sunt exportate în cantități mari.
Plajele
156 din cele 286 de plaje cu “Steagul albastru” din Turcia se află în zona Antalyei. Turcia este a patra după Spania, Grecia şi Franţa, dintre ţările cu cel mai mare număr de plaje cu steagul albastru din lume.
Depinde foarte mult de zona unde mergeti. De exemplu plajele din Kemer sunt cu pietre/bolovani si intrarea in mare este uneori abrupta. In schimb, in Belek/Kadriye/Side, plaja este lata, cu nisip fin si intrarea in mare destul de lina.


Turismul sportiv in Antalya
Turismul de golf: Există 6 terenuri de golf, aprobate de Ministerul Turismului din Turcia. Patru dintre acestea sunt în Antalya, 3 în Serik şi unul în Aksu. Câmpurile de golf sunt de obicei în Belek, deoarece acestea pot funcționa 12 luni pe an și servesc turismului de golf. Chiar daca mergeti la un hotel care nu are teren de golf, puteti apela la cei de la Relatii cu Turistii sau la Receptie si va vor indruma spre cele mai bune terenuri de golf din apropiere. Se poate inchiria echipament de golf si transferul vi-l asigurati dvs cu taxiul de la hotel pana la terenul de golf.
Rafting


Exista puncte de rafting şi rute atât pentru profesionişti cât şi pentru amatori pe râurile Köprüçay, Manavgat, Dim şi Alara.
Eu am experimentat raftingul si va spun, este o experienta innedita, care merita incercata.
Am fost cu un grup de 14 persoane, am avut 2 barci, fiecare cu instructorul sau..deobicei femeile sunt puse la spate iar barbatii in fata deoarece apa poate stropi destul de tare si este extrem de rece. Este posibil sa vorbesc intr-un articol separat despre experienta mea de la rafting asa ca nu voi da foarte multe detalii acum.
Turismul de scuba diving: Exista 14 locuri pentru scuba diving, dar cele mai frumoase sunt cele din Kaş, Kemer şi Kalkan.
Eu am fost la scuba in Antalya, in Lara mai exact. Este mult mai simplu si mai comod asa..de la hotel in maxim 1 ora am fost in Lara..Instructajul a durat aproape o ora, apoi am intrat in apa, am invatat sa respiram corect si apoi ne-am scufundat la 12m adancime.
Fiecare om a avut instructorul sau, de care m-am tinut ca de D-zeu...nu mi-a fost frica dar sentimentul avut prima oara este unul...ciudat dar frumos. Acum am ramas cu o amintire extrem de frumoasa si, bineinteles cu dvd-ul cu poze si videoclipuri precum si cu o diploma.
Am de gand in vara aceasta sa mai traiesc din nou aceasta experienta..este ceva de nedescris.


In grupul nostru am avut o doamna care nu stia sa inoate dar s-a aventurat si a facut scufundari...si a reusit..asa ca, daca aveti putin curaj..se poate...
Drumeţii montane: Munţii Bey, Akdağ, Munţii Susuz, Munţii Alaca, Munţii Tahtalı şi Geyik au rute montane ideale pentru turiştii atât interni cât şi pentru turiştii străini. În plus, Belek şi Side Tireyengöl au hipodrom.
Eu am facut trekking in Gebiz...nu va spun ca a doua zi nu m-am putut ridica din pat din cauza durerilor musculare pe care le-am avut..dar peisajele sunt deosebite.Am mers la inceput de octombrie, cand vremea era perfecta..nici foarte cald nici foarte rece. Va sugerez sa mergeti in grup organizat, astfel ca ghidul o sa va arate cele mai interesante locuri, panorame, cascade, pesteri si desigur, un mic restaurant in mijlocul padurii, unde am mancat cel mai bun peste la gratar..


Turismul de peşteră: Antalya are aproximativ 500 de peșteri. Doar 10 dintre acestea sunt disponibile să fie vizitate de către turişti şi speologi.
Turismul de drumeţii: Antalya și în special regiunea între Patara și Alanya are un potențial semnificativ pentru camping. Unele dintre locurile de campare se concentrează în Lara, la est de Antalya. În timp ce un alt grup este concentrat în partea de vest, coastele Kemer-ului sunt de obicei nisipoase și au păduri dese. Prin urmare, este ușor de campat aproape oriunde în Kemer. Există de asemenea multe centre de campare disponibile în centrul Manavgat-ului și în vecinătatea acestuia.
Ce se poate vizita in Antalya, in oras
Sunt extrem de multe obiective turistice, toate fiind asezate compact, astfel incat nu aveti de mers nici prea mult pe jos si nici nu trebuie sa schimbati autobuze. Eu o sa incerc, in articolul care urmeaza sa prezint cele mai importante obiective turistice din centrul vechi al orasului Antalya.
In primul rand, Turnul cu ceas - Saat Kulesi in limba turca - este situat în centrul orașului Antalya, este construit în stil baroc, este realizat din calcar dur și sculptat. Turnul are o înălţime de 14 m, la capătul lui este instalat un ceas. Puteti practic sa treceti pe langa el fara a va da seama ca este un obiectiv turistic destul de interesant. Eu il admir de fiecare data cand trec pe langa el...
În trecut, în loc de turnul cu ceas a fost un clopot pe care au fost gravate texte biblice. În timp, acesta a suferit multe schimbări, iar în 1942 a fost acoperit cu o cupolă.


Moscheea lui Tekeli Mehmet Pasa se afla în spatele turnului cu ceas, Moscheea Tekeli Mehmet Pașa a fost construită sub Imperiul Otoman, la sfârșitul secolului al XVIII-lea și a fost restaurată în 1940. De asemenea, Moscheea a fost construită în numele lui Mehmet Pasa, iar astăzi este un loc de cult. De fiecare data cand musulmanii se roaga imi place sa ma opresc in loc, sa ma asez pe o banca langa aceasta moschee si sa ascult rugaciunea..mi se pare un lucru innedit.
In al doilea rand complexul religios Yivli Minare, care se afla imediat dupa turnul cu ceas. Acest complex include numeroase ansambluri arhitecturale istorice. Acest complex include: Yivli Minare, Moscheea Yivli Minare, Medersa Giyaseddin, mormântul lui Mehmet Bey Zincirkiran, Mănăstirea Mevlevis, Medersa Karatay, Moscheea lui Murat Pasa, Moscheea Iskele, Moscheea Tekeli Mehmet Pasa.


Minaretul Yivli este una dintre primele clădiri islamice din Antalya, este un monument care datează din secolul al XIII-lea, a fost construit de Mehmet Beyin din fundația unei biserici mai vechi. Acesta este situata la est de moscheea Yivli. Minaretul este construit din mozaic turcoaz și albastru cobalt. Este imposibil sa il ratati atunci cand ajungeti in centru.
Apoi, Moscheea Yivli Minare, care se află în Kaleiçi (centrul oraşului vechi) de-a lungul Străzii Cumhuriyet, alături de Meydanı Kalekapısı. Mocheea Yivli este situată la vest de Minaretul Yivli și se distinge prin cele șase cupole semi-sferice.
Cupolele moscheii măsoară în jur de paisprezece metri în interior şi 21 de metri în exterior. În interior, sala de rugăciune este compusă din trei arcade și are șapte ferestre rotunjite.
Astăzi clădirea adăposteşte Muzeul Etnografic din Antalya şi conţine îmbrăcăminte, ustensile de bucătărie, broderii, tapiţerii și războaie de țesut, șosete, saci, ornamente și corturi nomade.
In al treilea rand, cand ajungeti in centrul Antalyei veti gasi Poarta lui Hadrian. Orașul vechi este parțial înconjurat de un zid. De-a lungul străzii Atatürk se poate vedea Poarta lui Hadrian. Va spun sincer, am descoperit-o dupa o vara..am trecut de foarte multe ori pe langa ea dar nu mi-am dat seama ca este obiectiv turistic desi este si o placuta in fata portii pe care sunt inscrise date istorice..

Ușa este în stare foarte bună, deoarece ea a fost încorporată în pereții exteriori ai orașului. Această poartă are trei ferestre originale gravate, fiind construite din marmură albă și sunt extrem de decorate cu motive florale și capete de lei cu două ceasuri la fiecare colț. Poarta lui Hadrian este situată între orașul vechi și orașul modern al Antalyei și cele două turnuri reprezintă o fereastră deschisă pentru trecutul Antalyei.
Pe fiecare parte a porții sunt turnuri, care se știe că nu au fost construite în același timp. Cel de sud este cunoscut sub numele de turnul Julia Sancta.
Daca doriti, puteti trece si puteti “intra” prin aceasta poarta. Practiv o sa va gasiti in Kaleici. Sa aveti grija sa nu va pierdeti printre stradute..Daca o sa fiti atenti si o sa va uitati dupa o moschee fara minaret veti descoperi Kesik Minare-sau Minaretul Crăpat in limba turca. Partea superioară a fost distrusă de un incendiu în 1964, lăsând numai baza, de aici vine numele de Minaretul Crăpat. În prezent, monumentul funcționează ca o moschee și atrage atenția multor vizitatori, deoarece arhitectura are caracteristici ale celor mai vechi timpuri otomane, bizantine şi romane care se întâlnesc toate în aceeași clădire.
Dupa accea daca doriti sa iesiti de pe stradutele aglomerate veti intra intr-un parc extrem de frumos - Parcul Karaalioglu (Turcă: Karaalioglu Parkı) este un parc mare. Acesta este situat pe stâncile de coastă din centrul orașului Antalya, la sud de Kaleiçi în orașul vechi, în centrul orașului, ușor accesibil, fiind cel mai vechi parc verde din regiune. Biroul primarului, teatrul municipal al orașului, precum și o cetatea antica numită Turnul Hidirlik cu vedere la portul roman, sunt atracțiile majore ale parcului. Parcul este construit pe o suprafaţă de aproximativ 7000 de m², are acces din trei direcții.




Turnul Hıdırlık sau Turnul Roşu il veti descoperi cu siguranta daca o sa va plimbati prin parc. Este un alt monument care a supravieţuit din perioada romană în Kaleiçi. Potrivit istoricului Paribeni, acesta este mormântul unui general roman.
Clădirea a servit ca far sau fortăreață militară. Interiorul constă într-o cameră simplă. Astăzi este folosit ca un punct de atracție turistică, acest rotund turn roman este cel mai bun loc din oraş pentru a vedea apusuri de soare spectaculoase. De fiecare data cand doresc sa ma relaxez sau pur si simplu sa fac poze frumoase, de aici privelistea este una deosebita. Este cunoscut faptul că turnul aflat la sud de Poarta lui Hadrian a fost construit de către Iulia Sankta care a trăit în timpul domniei lui Hadrianus. Datorită similarităţilor privind infrastructura și tehnica construcției, se presupune că turnul de nord a porții principale a fost construit în aceeași perioadă cu poarta şi cu turnul din partea de sud.
Există opinii diferite cu privire la funcția turnului. Unii spuneau că această clădire este un monument care a fost construit datorită morţii unei persoane importante iar alţi cercetători au crezut că este un far în cazul în care echipamente de război au fost ținute acolo. Ceea ce ma intereseaza pe mine azi este faptul ca aceasta cladire este extrem de frumoasa si pozele ies incredibil, fie ca este zi, fie ca este noapte.
In apropiere de Turnul Hıdırlık sunt foarte multe baruri si cafenele. Veti vedea niste afise la anumite cafenele unde scrie “Panorama cafe”. Va sugerez o bere rece ( daca este vara) sau un ceai cald ( daca este iarna) de pe o terasa de acest gen. Puteti avea o panorama deosebita asupra orasului. Eu deobicei merg dupamiaza si stau sa privesc apusul si apoi cum se insereaza. Este ceva deosebit de frumos.
De asemenea am uitat sa mentionez despre portul vechi din Antalya. Recent s-a contruit un lift, imediat cum treceti de Yivli Minare pe stanga, care faciliteaza accesul mult mai usor din strada principala spre port, astfel ca nu mai trebuie sa urcati si sa coborati pe jos pe o caldura infernala. Desigur, daca dorit sa intrati in bazar, aceasta plimbare spre port trebuie sa o faceti pe jos.
Pe mine nu ma atrage in mod deosebit portul. Este frumos, daca aveti timp puteti lua barcutele care fac tururi si lungi ( spre diferite cascade pe care le voi prezenta intr-un alt articol) sau tururi scurte, de o ora maxim.
Va spun de pe acum, o sa va ceara extrem de multi bani, pentru ca vor intelege imediat ca sunteti turisti!!




Eu vorbesc limba turca si am mers cu o prietena, turcoaica si am platit 5 lire turcesti pentru doua persoane. Desigur, alti turisti care au facut acelasi tur ca si noi, de o ora, au platit 15-20 de euro.
Un ultim obiectiv turistic care se afla tot in aceasta zona pe care am prezentat-o este Muzeul casei lui Atatürk - Atatürk, care a mers de trei ori în Antalya, prima dată pe 06 martie 1930 a făcut următoarea afirmaţie: ”Antalya este, fără îndoială, cel mai frumos loc din lume”.
Casa lui Atatürk a fost transformată într-un muzeu, în scopul de a sprijini amintirile sale.
Casa are două etaje, servind ca muzeu din 1986; primul etaj are o expoziție de fotografii realizate în timpul vizitelor lui Atatürk la diverse evenimente din Antalya. De asemenea, se pot găsi încă documente cu privire la proiectele orașului și mesele din biroul său. Un etaj mai sus, camera are obiecte personale ale lui Atatürk, camera de lucru, dormitorul său.








2 comentarii:

  1. Răspunsuri
    1. Va cred...acum este destul de simplu sa ajungem in Antalya si cine stie, poate la vara puteti sa mergeti :)

      Ștergere